Frågor & Svar

Snabb guide - för att tackla problem som kan uppstå med ditt Studentkort!

Min räkning har inte kommit/är borta?

Har din räkning inte kommit beror det stor sannolikhet att din adress är felaktig i våra system. Detta rättar du till genom att logga in på Mitt Medlemskap på studentlund.se. Väl inne på studentlund.se kan du uppdatera din adress och hitta och betala din räkning, direkt på hemsidan! Har du probelm att logga in? Kontakta Kuratelet!

Min betalning har inte gått igenom?

Om du har problem med betalningen, ställ dig först denna fråga: Betalade du via internetbank eller med kort? Det är nämligen så att internetbankbetalningar tar 3 bankdagar att gå igenom, därför syns inte din betalning i våra system fören tre dagar efter betalningen. Kortbetalningar går alltid igenom direkt.

Om det är så att du har problem med din betalning på annat vis, kolla först med din bank om problemet ligger där, annars kontakta oss HÄR.

Jag har varit utomlands/inte varit medlem under föregående termin och behöver vill bli medlem igen?

Kontakta oss i kuratelet HÄR eller kom förbi nationen på expeditionens öppettider eller (vid terminsstart) nationens inskrivning uppe på Penthouse så hjälper vi dig.

Mitt kort har inte kommit?

(Om du är novisch, se stycket efter detta)

Om ditt kort inte kommit, börja med att följa rådet i för borttappad räkning. Kolla alltid att din adress stämmer innan du betalar en räkning för att vara säker på att ditt kort kommer rätt! Om det är så att kortet inte kommit rätt så kommer kortet att returneras till nationen, varpå någon i quratelet kommer att kontakta dig via mail för att underrätta dig om att ditt kort nu finns hos oss. Vi har inte möjlighet att skicka ut kort som har returnerats till oss igen. Vår expedition finns på Agardhsgatan 1, 22351 Lund, och det är bara att komma förbi på våra öppettider och hämta ut ditt kort.

Som novisch så kan du registrera dig på Studentlund.se och betala din räkning redan innan terminsstart. När du betalar din räkning på Studentlund.se så blir du automatiskt medlem i ”Valbar nation”, vilket betyder att du när inskrivningsperioden börjar måste gå till en nation för att bli medlem i just den nationen. Först när du fullbordat ditt medlemskap genom att välja nation skickas det ett kort till dig. Glöm inte att ta med ditt antagningsbesked och din legitimation till inskrivningsdisken oavsett vilken nation du väljer. Innan du valt nation räknas du ändå som medlem i Studentlund och har rätt att ta del av de förmåner och aktiviteter detta innebär. För att kunna ta del av dina förmåner som medlem redan innan dess att du fått kortet kan du antingen skriva ut ditt eget betalintyg från Mitt Medlemskap på studentlund.se där det framgår att du betalat din räkning eller komma in på vår expedition så hjälper vid dig. Läs mer om din tid som novisch HÄR.

Mitt kort saknar Skånetrafiken/SJ-logga?

Kravet för att få loggorna är att du måste studera minst 75%. På expeditionen kan du få ett intyg för SJ men inte för skånetrafiken. Du kan fortfarande köpa JOJO-studentkort utan din studentlegitimation men kom ihåg att du måste kunna uppvisa studentkort med loggor på under resan för att inte få böter! Om du vill ha ett nytt kort, kom förbi nationens expedition på våra öppettider så kan vi beställa ett nytt kort till dig, ifall du har fått ett felaktigt kort.

Jag har tappat/blivit av med mitt kort?

Om du har tappat eller på annat vis blivit av med ditt kort, kom förbi nationen på expeditionens öppettider och tala med någon av oss i Kuratelet. Vi skriver då ut ett tillfälligt betalintyg till dig som är giltigt i 2 veckor och beställer ett nytt kort till dig. Kom ihåg att ta med dig legitimation!

Hittar du inte svar på din fråga?

Skicka ett mail till q@lundsnation.se