Inflytt, utflytt, nycklar & chip

Inflyttning

Nyckelutlämning

Inflyttning sker normalt den första helgfria vardagen i månaden. Husförmännen kontaktar dig som inflyttande hyresgäst var och när nycklarna kan hämtas, men utlämningen sker i regel mellan klockan 12-13 på husexpeditionen på Agardhsgatan 1. I de fall det är möjligt att flytta in tidigare meddelar husförmännen dig via e-post.

Hemförsäkring

Oavsett om du hyr korridorrum eller lägenhet ska du teckna egen hemförsäkring. Lunds nations försäkring täcker inte skador på dina egna tillhörigheter eller i din bostad. Det är du som kontraktsinnehavare som är ansvarig och ersättningsskyldig om det uppstår skada i bostaden genom ditt vållande, eller genom vårdslöshet från någon som tillhör ditt hushåll eller besöker dig (gäller även om du har tillstånd att hyra ut i andra hand).

Deposition

Du som hyresgäst betalar en deposition i samband med första hyran. Depositionsbelopp framgår på ditt hyreskontrakt.

Utflyttning

Uppsägning

Du säger upp ditt hyresavtal genom att under husets expeditionstider komma in och signera uppsägningen. Uppsägningstiden kan inte förkortas, utan träder alltid i kraft den första dagen i kommande kalendermånad. Detta innebär att om du ska flytta från din bostad t.ex. 1/5, måste du säga upp ditt hyresavtal senast den 31/3 om du har en månads uppsägningstid. Uppsägningstiden står på ditt hyresavtal.

Besiktning

När du flyttar ut ska bostaden besiktigas av vaktmästaren eller husförmännen. Bostaden ska då vara tom på personliga möbler och fullständigt städad. Städlista hittar du här.

Observera att du som kontraktsinnehavare bör vara med vid besiktningen om du vill ha möjlighet att åtgärda eventuella skador/undermålig städning. Godkänns inte besiktningen pga städning tas en städfirma in och kostnaden för detta dras från din deposition.
Vill du boka in städning direkt? Kontakta husförmännen!

Deposition

Vid utflyttning fyller du i depositionsblanketten som du hittar här.  Depositionen betalas normalt tillbaka efter 8 veckor. Eventuella skador i bostaden, borttappade/trasiga nycklar eller otillräckligt städning medför avdrag på depositionen.

Nycklar och chip

HJÄLP! Min nyckel!

För hyresgästernas säkerhet och trygghet gör vi alltid ett låsbyte när minst en bostadsnyckel förlorats. Förlust av cylindrar, nycklar och taggar debiteras alltid kontraktsinnehavaren.

Har din nyckel eller ditt chip gått sönder eller tappats bort? Då behöver du göra följande:

Trasig nyckel

  1. Kontakta husförman via mail med bifogad bild eller gå förbi husexpeditionen med din nyckel.
  2. Vi kommer beställa en ny nyckel till dig och meddelar när den kan hämtas ut. Under tiden får du använda din extranyckel.

Kostnaden för trasig nyckel läggs på din nästa hyresavi, husförmännen meddelar beloppet.

Borttappad nyckel

  1. Kontakta husförman eller kom in på husexpeditionen.
  2. Vi kan ge dig en vecka för att leta fram nyckeln samt se om tex. polisen har fått in den. Om den ej dyker upp beställs ett nytt lås in.
  3. När låset har kommit kontaktar vi dig så du kan hämta ut de nya nycklarna. Vi kommer sedan kontakta dig när låset i dörren har blivit bytt.

Kostnaden för ett nytt lås kommer att läggas på din nästa hyresavi, husförmännen meddelar beloppet.

Trasigt eller borttappat chip

Kom in på husexpeditionen där du bor så kan vi programmera ett nytt till dig. Chipet på nationshuset är den blåa/svarta delen på din nyckel, på Arkivet är det den blåa/gråa brickan på din nyckelring.

Om chipet är trasigt kommer kostnaden läggas på din nästa hyresavi, husförmännen meddelar beloppet.

OBS: Om din nyckel är borttappad eller trasig och du inte meddelar oss kommer kostnaden för ny nyckel eller låsbyte läggas på din deposition vid utflytt. Det är därför bättre att du meddelar oss så fort som möjligt så vi kan lösa det!